האם מומלץ להתאמן בצום? מה אימון כושר בזמן צום עושה לגוף שלנו?

האם מומלץ להתאמן בצום? מה אימון כושר בזמן צום עושה לגוף שלנו?

חשוב לפתוח ולציין שאימון כושר בזמן צום אינו מתאים לכולם. אם אתם סוכרתיים, לחץ הדם שלכם גבוה או נמוך מדי או שאת בהריון, כלל לא בטוח שאימון כושר בזמן צום מומלץ, יש להיוועץ עם רופא\ה לפני כן. כך גם אם יש לכם מחלות רקע שונות.

יום כיפור יגיע בשבוע הבא והוא מעלה את הסוגיה של אימוני כושר בזמן צום (ובתוך זה דיאטות הצום למיניהן) ואת השאלה האם נכון ומומלץ להתאמן בזמן צום.

בכתבה הזאת ניגע גם בכל הנוגע לצום יום כיפור, אך בעיקר נפרט את היתרונות והחסרונות של אימוני כושר בזמן צום, באופן כללי. הכוונה בצום היא לצום של מספר שעות, כלומר, אימון כושר על בטן ריקה, בעיקר אימונים בבוקר על בטן ריקה.

מאחר וביום כיפור מדובר בצום ממושך של 24 שעות, מומלץ להימנע מאימון כושר ביום עצמו שכן הגוף יהיה מותש ועייף ולכן, עדיף לו לנוח. מאחר ומדובר בצום מתוכנן, מומלץ לא לבצע אימון כושר חזק 24 שעות לפני הצום. אם בכל זאת חשוב לכם להתאמן, עדיף להתאמן בבוקר, כמה שיותר רחוק מתחילת הצום וכאמור, לא אימון חזק. ההמלצה היא להתאמן רק למחרת הצום (אימון קל עד בינוני מבחינת העוצמה) ולא בערב סיום הצום, כי למרות הארוחה בתום הצום, הגוף לא יחזור לעצמו באופן מיידי וההתאוששות תיקח זמן. אל תשכחו שאתם אחרי 24 שעות ללא מזון ושתיה.

אז כאמור, יום כיפור הרים לנו להנחתה לדבר על אימוני כושר בזמן צום. איך ומתי נולד הרעיון, שלא מעט אימצו אותו לחייהם?

אפילו לפני שמגוון דיאטות הצום (בהן דיאטת 16:8 – 8 שעות אכילה ולאחריהן 16 שעות צום) נכנסו לתמונה. תחילה אציין שלגוף שלנו יש יכולת מדהימה לאגור אנרגיה רבה מהמזון שאנו מכניסים לגופנו. הרעיון הוא שכשהגוף בצום, במקום לשרוף את האוכל שמשמש מקור אנרגיה באימון, הגוף ישרוף את השומן בגוף (אותה אנרגיה ששמורה בגוף בצורה של שומן). כך למעשה הירידה במשקל תהיה מהירה יותר ואפקטיבית יותר. ובקיצור, קצב שריפת השומן בזמן צום יהיה מוגבר ולכן התוצאות יגיעו מהר יותר.

צריך לקחת בחשבון שאוכל הוא מקור אנרגיה חשוב לגוף. אחרי שאנו אוכלים, הגוף מלא במצבור שאפשר לשרוף. אם נצום, האוכל שמשמש כמקור אנרגיה לא יהיה בגופנו ולכן אנו עלולים להרגיש ירידת אנרגיה, חולשה, סחרחורת או עייפות מוגברת במהלך אימון הכושר. לכן, חשוב להיות קשובים לגוף ולעצור במידה וחשים את אחת או יותר מהתחושות האלה.

בזמן צום מתרחשים שינויים בגוף, בין היתר, ההורמונים מופרשים בצורה שונה, רמות האינסולין והגליקוגן יורדות, מה שגורם לנו להיות משמעותית פחות רעבים והורמון הגדילה (שאחראי בין היתר לשמירה על בריאות, מסייע בגידול מסת שריר, מוריד כולסטרול וכו’.) עולה.

מחקר שבחן השפעות אימוני כושר בצום לקח קבוצה של 20 גברים שחולקו לשתי קבוצות. האחת- צמה והשניה- ניזונה מאוכל עתיר פחמימות. לאחר תוכנית בת חודש וחצי, קבוצת הצמים יכלה להגביר את האינטנסיביות של האימונים והיתה יעילה יותר מהקבוצה של אוכלי הפחמימות. הקבוצה הצמה שיפרה את תהליך פירוק השומן שבין תאי השריר במהלך האימון, תהליך שחשוב לצורך ניצול האנרגיה שבשרירים שמופעלים במהלך האימון.

האם אתם מאלו שאימוני כושר בזמן צום יעשו להם טוב?

תוכלו לדעת רק אם תנסו. יש אנשים שבזמן אימון כושר בצום מרגישים חולשה ויש כאלו שבזמן אימון בצום מרגישים הרבה יותר בפוקוס ועם הרבה יותר אנרגיות. סמכו על הגוף שלכם שהוא ידע לספר לכם אם שיטת האימון בצום מתאימה לכם או לא.

ובכל מקרה, תמיד זכרו שהכי חשוב האיזון – אם אתם מתאמנים וגם צמים לסירוגין, חשוב לאכול טוב ובריא באופן כללי ולספק לגוף את כל מה שהוא צריך.

שתפו:

צרו קשר

מאמרים נוספים

השפעות פעילות גופנית על כאב ראש ומיגרנה: מה הקשר בין ספורט לכאבי ראש? איזו פעילות גופנית עוזרת למנוע כאב ראש? והאם פעילות גופנית מסויימת יכולה דווקא לגרום לכאב ראש? וגם – טיפים פרקטיים שיעזרו לכם למנוע כאב ראש.

אחת התלונות השכיחות בכל מה שנוגע לכאבים, היא תלונה על כאבי ראש ובתוכם גם כאלה שמתפתחים למיגרנה. כאב ראש הוא תופעה שכיחה בכל העולם ולה

חשיבות ביצוע נכון של תרגילי כושר- מה הדרכים הנכונות לביצוע 7 תרגילי כושר נפוצים שרבים מבצעים לא נכון? טכניקה נכונה בתרגילים: חשוב שהיא תהיה טובה ומדוייקת.

כל המטרה באימוני כושר היא לחזק את הגוף, להפוך אותו לבריא יותר, יעיל יותר ומתפקד בצורה הטובה ביותר. אולם, ישנם מגוון תרגילים שאם לא נבצעם

פיתולים – התנועה שאתם לא עושים מספיק ואשר כה חשובה לגוף, לנשמה ולנשימה. קבלו אימון כושר קצר אונליין ובו 7 תרגילים עם פיתולים. בואו לפתוח את הגוף בעזרת פיתולים.

התנועה הראשונה שתינוק עושה עוד לפני שמגיח לאוויר העולם וכדי לצאת לאוויר העולם היא פיתול. התינוק, למעשה, מתפתל לו החוצה דרך תעלת האגן וכך מתחיל

שינה ופעילות גופנית – איך אימון גופני יכול לשפר את איכות השינה? מהו האימון הכי טוב לשינה שלכם? קבלו את הפעילות הגופנית שתעזור לכם לישון טוב יותר. בפנים- אימון כושר קצר אונליין שיעזור לכם.

שינה טובה בלילה אינה מובנת מאליה. לצד אנשים שנרדמים במהירות וישנים רצוף לאורך הלילה, יש לא מעט אנשים שמתקשים להירדם או לחלופין מתעוררים מספר פעמים